Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №740 від 11.01.2016p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Ракурс подій

Бюджет наш обласний

Бюджет наш обласний

Минулої п’ятниці сотні мешканців області зібралися біля приміщення Рівненської обласної ради. Ні, це не була акція протесту – просто в приміщенні відбувалась друга сесія обласної ради нового скликання. Попри спроби активістів зосередитися на проблемах сьогодення (особливо конфлікті навколо церкви в селі Птиче, Дубенського району), наші обласні депутати спромоглись таки затвердити обласний бюджет на 2016 рік.

Сама ця подія, на перший погляд, не є дуже важливою і не може бути порівняною із такою сенсацією, як черговий конфлікт двома православними церквами за сільський храм. Однак, насправді бюджет області – це той документ від якого залежить фінансування, та й просто існування сотень тисяч мешканців області. Аналізувати не фахівцю головний кошторис області важко, якщо взагалі можливо. Тому ми вирішили дізнатися думку про обласний бюджет Рівненщини безпосередньо у тих хто його приймав – тобто депутатів:

Бюджет Рівненщини – погляд заступника голови бюджетної комісії Ксенії Павловської (ВО Батьківщина)

- Ваші враження від бюджетного процесу?

- Проект обласного бюджету розглядався в стислі терміни. Державний бюджет не був затверджений, тому застосовувались обсяги трансфертів з Державного бюджету в обсягах 2015 року, як це передбачено Бюджетним кодексом України. Комісія з питань бюджету, фінансів та податків детально розглянула проект рішення поданий обласного державною адміністрацією. Обговорення пройшло конструктивно, фахово, злагоджено, незважаючи на великий обсяг матеріалів поданих до проекту бюджету. Основні показники доходів обласного бюджету складають 3755 млн. грн., з яких 3440 млн. грн. – субвенції з Державного бюджету (90%) і лише 315 млн.грн. – власні надходження. Трансферти з Державного бюджету носять в основному соціальний характер, а саме: допомога сім’ям з дітьми – 1849 млн.грн, надання пільг та субсидій на житлово-комунальні послуги – 652 млн.грн, утримання обласних установ і заходів освіти – 166 млн. грн, охорона здоров’я – 506 млн. грн. Бюджет збалансований, тому його видаткова частина затверджена в сумі 3755 млн. грн. За економічною ознакою 60% складають видатки на заробітну плату, біля 10% на розрахунки за спожиті енергоносії, решта – харчування, медикаменти, стипендії, цільові програми в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту населення, культури і мистецтва, фізичної культури і спорту.

- Які видатки бюджету мають збільшуватися і чому?

- Я звернула особливу увагу на функціонування установ і проведення заходів охорони здоров’я. Серед позитивних моментів хочу відмітити затвердження коштів для лікування хворих методом гемодіалізу в сумі 30 млн. грн., на цукровий діабет – 21 млн. грн., на протидію ВІЛ-інфекції/СНІДу біля 2 млн.грн. Проблема вбачається у забезпеченні коштами на харчування, медикаменти, матеріально-технічне забезпечення. Розрахункова норма на одного хворого в день в цілому по обласних закладах (за виключенням госпіталя інвалідів війний) планується лише в межах 11 грн. на продукти харчування та 8 грн. на придбання медикаментів, що при сьогоднішніх ринкових цінах є неприпустимим. Капітальні видатки не передбачені взагалі. На мою думку такі проблеми необхідно вирішувати як в місцевих бюджетах, так і в Державному бюджеті, адже утримання охорони здоров’я здійснюється в основному за рахунок цільової субвенції з Держбюджету.

- Чи потрібно враховувати при підготовці бюджету області особливості того чи іншого регіону (як приклад Північ Рівненщини)?

- Звичайно, і я планую вносити такі пропозиції в подальшій своїй депутатській роботі. Розумію багато не вирішених питань в кожному районі, місті. Але наш поліський край - особливий. Віддалені райони від обласного центру – це малородючі землі та слаборозвинена промислова інфраструктура. Разом з тим, цьому регіону притаманні потужний людський потенціал та найбільш висока народжуваність по Україні. Тому в цих районах особливу увагу необхідно звернути на будівництво та реконструкцію дошкільних закладів, шкіл, медичних установ, соціальних служб. В цих питаннях я буду наполеглива. Для прикладу, моя колега по комісії, директор Цепцевицької школи Сарненького району розповіла, що учні в цій школі навчаються в три зміни, а навчання закінчується о 20-30 годині (найпізніше по області). Звичайно, на будівництво таких закладів необхідно першочергово виділяти кошти. Населенню необхідно отримувати всі соціальні послуги, видатки яких розташовані за десятки кілометрів. Тому, якісна мережа автомобільних доріг, транспортне сполучення – першочергове завдання органів влади і рад всіх рівнів від сільської до Верховної.

- Наскільки в цілому сама методика формування бюджету області є адекватною тим завданням, що стоять перед органами місцевого самоврядування, і наскільки вона відповідає Європейським нормам формування регіональних бюджетів?

- Методика формування бюджетів усіх рівнів затверджена основним бюджетним документом – Бюджетним кодексом України. Разом з тим в бюджетах задіяні норми, прописані більш ніж в ста законодавчих і урядових документах. На превеликий жаль, ми ще не навчились їх виконувати. Адже бюджетний процес на Державному рівні на 2016 рік мав розпочатись з квітня 2015р. 15 вересня проект Закону “Про Державний бюджет” мав бути поданий до Верховної Ради України, з урахуванням всіх затверджених змін до Бюджетного і Податкового кодексів та інших бюджетоутворюючих документів. На протязі трьох місяців повинні формуватись місцеві бюджети. Наразі, Державний бюджет затверджений в кінці грудня, а місцеві бюджети напередодні на старій законодавчій базі. Через два тижні буде необхідно внести коригування до затверджених органами самоврядування бюджетів. Значні обсяги роботи полягають в ознайомленні із змінами в законодавстві, вивченні Закону про Державний бюджет і розглянути та затвердити зміни до місцевих бюджетів. Я оптиміст і сподіваюсь на те, що колись наш бюджетний процес буде відповідати Європейським нормам, але на сьогодні.

Який бюджет ми прийняли? - точка зору голови фракції “Радикальної партії Олега Ляшка” в Рівненській обласній Раді Оксани Лозової.

- Оксано Василівно – Ваші враження від бюджету?

- Я є молодим депутатом обласної ради, і наша фракція теж починає працювати свою першу каденцію в раді, тому сама процедура підготовки обласного бюджету для нас є процесом новим. Що хочу сказати – бюджетна комісія працювала над кошторисом активно та конструктивно. Зміни вносились навіть у ніч перед сесією. Добре це чи погано? Сказати важко. Звісно, на мою думку, потрібно було розпочинати бюджетний процес ще восени, але від обласної ради залежить тут дуже не багато, бо спочатку приймається державний бюджет, а вже потім місцеві, а всі ми знаємо, як проходило затвердження головного кошторису країни… З іншого боку, я як лікар, чудово пам’ятаю роки, коли обласний бюджет не був прийнятий вчасно, і в січні місяці ми усі залишалися без зарплатні, саме через неприйняття обласного бюджету. Тому вчасне його затвердження - це дуже важливо для роботи усього складного механізму бюджетного сектору Рівненщини. Звісно сам по собі бюджет недосконалий, але краще мати такий документ, ніж не мати ніякого.

- В нинішньому бюджеті 90% надходжень - це гроші з державного бюджету. Скажіть, Ви вважаєте таку ситуацію нормальною?

- Питання складне, однак не слід забувати, що в державний бюджет гроші йдуть з податків, які сплачуємо усі ми, і тому не бачу нічого дивного, що потім частина з них у вигляді субвенцій повертаються в регіони.

- В кошторисі на 2016 рік не закладені взагалі гроші на капітальні ремонти та будівництво – це нормально?

- Звісно ні, але ми будемо переглядати бюджет, і я сподіваюсь, що з центрального бюджету надійдуть кошти хоча б на найнеобхідніші роботи. Особливо це стосується програми з економії енергії, тому що саме їх втілення в життя дасть можливість суттєво економити бюджетні кошти.

- Оксано Василівно, на Вашу думку, на які б статті бюджету потрібно було б додати кошти?

- Сьогодні дуже багатьом українцям важко живеться. Це факт. Я вважаю, що ми максимально повинні допомагати вижити малозабезпеченим громадянам, багатодітним сім’ям, людям з обмеженими можливостями. Бюджет області, міста, району – повинен бути в першу чергу соціальний, бо переконана – головне завдання влади – турбота про простого українця. Таким чином потрібно збільшувати видатки на медицину, освіту і, звісно ж, на соціальний захист.

- Наскільки нинішній бюджет є бюджетом децентралізації?

- Як я вже казала нинішній обласний бюджет є далеко не ідеальним документом, однак сподіваюсь, що нинішній рік стане роком реальної децентралізації та створення фінансово самодостатніх громад в області. Тоді можна буде говорити про те, що в нас буде реальна децентралізація, в тому числі і бюджетна.

- Фінансові відносини між областю та обласним центром завжди були непрості. Як на Вашу думку вони мають будуватися?

- Скажу просто – на партнерських засадах, тому що перед областю та містом Рівне стоять одні й ті ж завдання, і тому працювати обласна та міська ради повинні злагоджено.

- Є така думка, що бюджети усіх рівнів - це джерело корупції. На Вашу думку, наскільки реальна ця загроза?

- Думаю реальна. Однак саме тому ми, демократичні сили, й шли працювати в обласну раду аби боротися із зловживаннями, в тому числі і в бюджетній сфері. Тому будемо прискіпливо контролювати витрати коштів, бо кожна бюджетна гривня повинна бути витрачена з максимальною ефективністю.

11.01.2016Записав Володимир Конєв



Рівне-Ракурс №10 від 11.01.2016p. 
На головну сторінку