Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №751 від 28.03.2016p.
Передплатні індекси:
23429 (на 1-6 місяців)
08903 (на рік).
Тел. +38(0362) 62-31-31

¤ Час реформ

Дороги врятує децентралізація

Дороги врятує децентралізація

та співфінансування дорожніх робіт, вважає в.о. начальника Служби автомобільних доріг у Рівненській області Микола КОЗАЧОК

Проблеми дорожньої інфраструктури накопичувалися в державі десятиліттями. Не вдалося їх вирішити й за останні два роки. Майже 70% доріг потребують капітального ремонту, 90% - поточного середнього, міжремонтні терміни перевищують нормативні у 5-6 разів. А ще Україна катастрофічно відстає від Європи за протяжністю магістральних трас. У нас на тисячу жителів припадає 0,19 км автомагістралей, натомість у Німеччині - 0,64 км. До того ж українські дороги занадто вузькі та проходять через населені пункти. Це обмежує їх пропускну здатність і швидкісний режим. Зі слів в.о. начальника Служби автомобільних доріг у Рівненській області, депутата Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Миколи КОЗАЧКА (на фото), щорічні втрати української економіки через незадовільний технічний стан автомобільної інфраструктури досягають 3-4 мільярдів доларів. Щоб відновити знищену дорожню мережу України, необхідне глибоке реформування системи її утримання. “Зокрема, - зазначив Микола Петрович, - слід віддати управління дорогами місцевого значення місцевим громадам і гарантувати справедливий розподіл бюджетних коштів”.

“Укравтодор” погодив перший етап робіт на 53,6 млн. грн.”

- Миколо Петровичу, що буде з дорогами краю цього року, скільки коштів на них передбачено і чого очікувати людям?

- Служба автомобільних доріг у Рівненській області, підвідомча Державному агентству автомобільних доріг України (“Укравтодор”), здійснює функції з управління автомобільними дорогами загального користування і є одержувачем бюджетних коштів, які спрямовуються на розвиток їх мережі. Обсяги фінансування дорожніх робіт та утримання доріг визначаються держагентством залежно від виділених на це коштів у державному бюджеті на відповідний рік і протяжності доріг у регіонах.

Що стосується фінансування Служби автомобільних доріг у 2014-2015 роках, то на Рівненщині, як і загалом в Україні, поточного, середнього і капітального ремонту практично не було. На 2016 рік “Укравтодор” уже дав перші пропозиції щодо робіт по поточному та середньому ремонту і навіть попередньо погодив плани по капітальному ремонту різних ділянок доріг. Можливо, нам вдасться отримати державну субвенцію на часткову реконструкцію дороги з Рівного до Сарн. Маємо покращити сполучення від Дубна до Тернопільської області, враховуючи інтенсивний потік туристів у Карпати на Буковель, та ділянку дороги, яка з’єднує Острог і Хмельницьку область. Також плануємо відремонтувати частину дороги Городище-Рівне-Старокостянтинів, починаючи від кордону з Білорусією. Є в наших планах і терміновий ремонт кількох аварійних мостів.

У січні 2016 року до “Укравтодору”, за погодженням з Рівненською обласною державною адміністрацією, були направлені пропозиції щодо виділення фінансування в розмірі 254,6 млн. грн., з яких 188,6 млн. грн. - на капітальний, поточний та середній ремонт доріг державного значення, а 66,0 млн. грн. - на поточний та середній ремонт місцевих доріг. “Укравтодор” попередньо погодив перший етап робіт на 53,6 млн. грн. Для експлуатаційного утримання доріг області передбачається спрямувати 125 млн. грн.

“Тепер місцевій владі доведеться думати, де взяти кошти”

- Чимало розмов точиться і навколо теми передачі на баланс обласних рад мережі доріг місцевого значення, яка складає майже 70% від усіх доріг загального користування. Це реально і хто виграє в кінцевому результаті?

- Звісно, перш за все, це вигідно державі. Вона не може справитися з проблемою поганих доріг самотужки. Всі сьогодні скаржаться на незадовільний стан автошляхів. Тож тепер місцевій владі доведеться думати, де взяти кошти, аби утримувати місцеві дороги в належному стані. Децентралізація державного управління відкрила шлюзи для суттєвого зростання в цьому році доходів місцевих бюджетів, у тому числі і за рахунок податку з акцизу на імпортне пальне, який дозволить 35% коштів віддавати на будівництво та експлуатацію місцевих доріг. До речі, деякі новоутворені об’єднані територіальні громади вже планують свою діяльність на рік уперед. Днями в Службу автомобільних доріг звернулася Клесівська ОТГ, що в Сарненському район, з проханням включити її дороги в регіональну програму ремонту доріг на основі співфінансування на 2017 рік. Це дуже добре, що громада погоджує плани по оновленню доріг, власником яких є Служба автомобільних доріг, за рахунок свого бюджету.

Зауважу, що з 5143 кілометрів доріг, якими нині ми опікується, третина - 1780 кілометрів - це бруківка. Рівненські шляховики готові використати всі свої потужності для переведення наших доріг на асфальтобетонне покриття. Єдина проблема - мізерне фінансування галузі, близько 10 відсотків від загальної потреби. Аби раціонально використати ці скромні кошти, Служба автодоріг складає свої плани, враховуючи передусім інтенсивність руху транспортних засобів. Якщо дорогою - наприклад, 50-10 кілометрів бруківки - до населеного пункту, де багато жителів, де тисяча автомобілів, проїжджає в день 1000 одиниць автотранспорту, то це, зрозуміло, велика інтенсивність руху. Однак в області є населені пункти, які першочергово потребують ремонту бруківки, але за один день там проїздить тільки 100 автомобілів. Виникає питання: як нам скласти плани, коли на одній ділянці автомагістралі Київ-Чоп на Рівненщині за добу йде 20 тисяч автомобілів, на дорозі до Сарн - 10 тисяч і десь хочуть робити дорогу до населеного пункту, де проїжджає 100 автомобілів. Звичайно, першими виграють - і найближче це в 2017 році - ті громади, які будуть брати участь у ремонті доріг на засадах співфінансування.

“До будь-якої роботи на дорогах нам потрібно підійти разом”

- Яким, Миколо Петровичу, Ви бачите механізм співфінансування?

- Це означає, що громада виділяє 10%-20% від загального фінансування і Служба автодоріг виділяє свій відсоток на дану ділянку дороги. Потім Служба як власник доріг розробляє за свій рахунок проект, готує кошторисну документацію та розпочинає дорожні роботи. У нас є відповідні лабораторії та спеціальні відділи, є інженери з контролю за їх якістю. За нашою участю та під нашим наглядом проводиться вся робота на даній ділянці. Хоча громада може 100-відсотково фінансувати ремонт дороги, але весь контроль залишається за Службою, яка є її власником.

Законом України “Про внесення змін до статті 91 Бюджетного кодексу України щодо співфінансування ремонту доріг державного значення” від 2 червня 2015 року № 491-VIII передбачено, що до видатків місцевих бюджетів, які можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать, зокрема, видатки на капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах).

Крім того, Законом України “Про внесення змін до деяких законів України щодо співфінансування ремонту доріг державного значення” від 2 червня 2015 року№490-VІІІ внесено відповідні зміни до Закону України “Про місцеве самоврядування” та передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація за рахунок власних коштів і на пайових засадах капітального та поточного ремонтів доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення. Також “Укравтодор” подав проект про створення Дорожнього фонду, в який, окрім бюджетних субвенцій, повинні надходити всі збори від акцизів за нафтопродукти. Створення такого фонду дозволить збільшити надходження коштів на дорожню інфраструктуру в 10 разів.

Користуючись нагодою, закликаю новостворені об’єднані територіальні громади, органи місцевого самоврядування - сільські, селищні та районні ради, а також районні державні адміністрації, брати посильну участь у співфінансуванні не тільки ремонту певної ділянки дороги або мосту, але й спільно з нами фінансувати облаштування зупинок пасажирського маршрутного транспорту павільйонами, встановлення бар’єрного огородження чи укладання плиткою тротуарів. До будь-якої роботи на дорогах нам потрібно підійти разом.

Сьогодні голови місцевих рад зрозуміли, що якщо їм підпорядкують райавтодори, то їм буде дуже тяжко, оскільки в кожному районі діючий підрозділ “Облавтодору” потребує передусім оновлення технічної бази. Натомість найбільший підрядник Служби автомобільних доріг - ДП “Рівненський облавтодор” - виграв тендер на цілий рік, отримує від держави значне фінансування на експлуатаційне утримання доріг і має право виконувати ті роботи, які хоче сільська чи селищна рада.

“Облавтодор” працює навіть без грошей замовника”

- У чому реальний виграш для громади, для людей?

- Якщо сільська або селищна рада хоче залучити до проведення дорожніх робіт іншого виконавця, вона має сама розробляти кошторисну документацію, а це - зайва витрата грошей. Крім того, громада дочекавшись виділення коштів, витратить один-два місяці на організацію тендеру на ці роботи. І не факт, що його переможець встигне у поточному році, навіть за сприятливих погодних умов, завершити початі дорожні роботи. Натомість “Рівненський облавтодор”, вигравши на цілий рік тендер, оголошений нашою Службою - власником доріг, має повне право не проводити тендер і приступити до виконання робіт відразу після отримання кошторисної документації.

До того ж додам, що будь-який інший підрядник, який виграє тендер, захоче відразу фінансування: сьогодні робота - сьогодні гроші! Останні роки показали, що “Облавтодор” працює навіть без грошей замовника. Він бере кредит у банку, в одного постачальника позичає бітум, у другого - дизпаливо, у третього - необхідну щебеневу продукцію. І все це робить швидко й оперативно. Також, сподіваюсь, наші потенційні партнери з співфінансування ремонту доріг візьмуть до уваги і те, що наш головний підрядник обслуговує дороги, які ведуть до їхнього населеного пункту.

- Дякую, Миколо Петровичу, за змістовне інтерв’ю. Нових досягнень Вам і Вашим колегам у будівництві та оновленні доріг, які покращать наше життя!

28.03.2016Спілкувався Олесь ДУБОВИК


Рівне-Ракурс №751 від 28.03.2016p. 
На головну сторінку зондирование и геология земельного участка