Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №418 від 15.10.2009p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#PR-методи

Нові маніпулятивні технології: соціологи на службі політиків

Що ближче до виборів, то більш фантастичні рейтинги кандидатів можна побачити в опублікованих даних соціологічних досліджень. Як завжди, напередодні виборів з’являється безліч соціологічних компаній, що буквально атакують виборця результатами своєї роботи. На даний момент можна досить чітко визначити основну тональність даних, які “викидають” у ЗМІ. Після перегляду різноманітних рейтингів навіть у неспеціаліста в галузі соціології виникає стійке враження, що реальних претендентів на перемогу лише двоє - Віктор Янукович і Юлія Тимошенко. Іншої альтернативи немає. Тому всім і кожному пропонують зробити вибір саме з цих кандидатів.

Чи випадкова поява таких даних? Без сумніву, ні. Соціологія в Україні давно перетворилася на інструмент передвиборчої боротьби і ввійшла в арсенал агітаційно-пропагандистських засобів. Це помітно з результатів опитувань, які залежать виключно від політичної ангажованості того чи іншого дослідницького центру. Так, наприклад, за результатами дослідження Національного інституту стратегічних досліджень при президентові України, у вересні рейтинг Віктора Ющенка становив 7,4 відсотка, тоді як, за результатами досліджень інших соціологічних компаній, він перебуває в межах статистичної похибки і становить 2-3 відсотки.

Очевидно, що фірми, інкорпоровані у передвиборчі штаби, робитимуть все можливе, щоб показати зміцнення позицій саме свого кандидата. Навіть за відсутності реального зростання можна змусити населення повірити у лідерство певного політика - шляхом заниження рейтингів опонентів. У цьому світлі цілком зрозумілим стає поява даних, які свідчать, що Юлія Тимошенко, “залізно” виходить у другий тур разом із Віктором Януковичем, а Арсеній Яценюк жодним чином до нього не потрапляє.

Останній приклад такого дослідження - це дані, представлені компанією “Социс”, згідно з якими рейтинг Тимошенко за останні два місяці нібито зріс, Яценюка - істотно знизився. Схожі дані нещодавно опублікувала й компанія “TNS Україна”. Нагадаємо, що директором обох компаній є одна й та сама людина - Микола Чурилов. Дивує те, що “Социс” після скандалу щодо суперечливих результатів екзит-пулу на виборах президента 2004 року і явної симпатії до Януковича, тепер, очевидно, співпрацює з його основним конкурентом...

Стає очевидним той факт, що основним завданням компаній і соціологічних служб, які працюють фактично в рамках серйозної політичної стратегії, визначеної Партією регіонів і БЮТ, є імітація боротьби на президентських виборах: Сходу проти Заходу, демократії проти тоталітаризму тощо. Мета даних дій проста: після перемоги однієї зі сторін розділити владу в країні на двох.

Відповідно, основне завдання псевдосоціології - переконати виборця у фактичній безальтернативності виборів. Для цього насамперед слід усунути основного можливого конкурента (за вихід у другий тур) - Арсенія Яценюка. По суті, політичне знищення Яценюка шляхом нівелювання його рейтингу до рівня непрохідного - це один із пріоритетів Юлії Тимошенко, адже:

- по-перше, Віктор Янукович лідирує в перегонах і навряд чи боїться конкуренції за вихід у другий тур;

- по-друге, Арсеній Яценюк і Юлія Тимошенко борються за виборця на одному електоральному полі, особливо в західних та центральних регіонах України.

Тож цілком логічно в цьому контексті звучать слова Юлії Володимирівни, опубліковані в Інтернет-виданнях з посиланням на Віталія Мороза, аналітика Громадського форуму “Наше місто”: “Потрібно терміново підготувати потрібне соцопитування і показати всім, що рейтинг Яценюка впав нижче плінтуса. Не важливо, хто це озвучить, - важливо всім це підхопити і пояснювати, що в Яценюка не може бути серйозної підтримки населення й усі попередні соц-опитування куплені ним за гроші Фірташа”.

Скандал у прямому ефірі за участю прем’єр-міністра в програмі Савіка Шустера на телеканалі “Україна” 24 вересня показав, що домовленості про взаємодію між ПР і БЮТ є.

Незважаючи ні на що, багато людей довіряє даним соціологічних досліджень і часто саме на їх основі робить свій вибір на користь того чи іншого кандидата. Тому такі методи, як публікація соціологічних даних, і далі використовуватимуться в жорсткій конкурентній боротьбі за президентське крісло.

15.10.2009Юрій ГАВРИЛЕЧКО, Експерт Фонду суспільної безпеки



Рівне-Ракурс №10 від 15.10.2009p. 
На головну сторінку