Цієї весни Коаліція «Прозорі Ради» розпочала роботу з місцевими радами у п’ятьох областях. Впродовж травня 2017 р. експерти та аналітики проаналізували нормативно-правові акти цих рад. При аналізі документації і роботи органів місцевої ради враховували відкритість та підзвітність рад, гендерну рівність, рівень впровадження кращих практик місцевого самоврядування.
Дослідження показало, що Рівненська обласна рада є однією з найпрозоріших. Вона, поряд з Дніпропетровською обласною радою, посіла перше місце в рейтингу прозорості, відкритості та підзвітності. «Сьогодні можна з впевненістю стверджувати, що Рівненська обласна рада має доволі непогані показники відкритості та підзвітності. А це є свідченням низького рівня корупційних ризиків у її роботі та забезпечення реалізації права громадян на контроль влади» – пояснив координатор проекту «Прозорі ради» В’ячеслав Долід.
Якщо ж говорити про Рівненську міську раду, то в її нормативно-правових актах значною мірою враховані основні параметри для оцінки прозорості, відкритості та підзвітності, які передбачені чинним антикорупційним законодавством. Так, у Регламенті Рівненської міської ради прописано порядок запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, відсутні обмеження доступу громадян до пленарних засідань, засідань виконавчого комітету та постійних комісій, визначено порядок оприлюднення рішень, порядок звітування депутатів Рівненської міської ради перед членами територіальної громади, тощо. За словами секретаря Рівненської міськради Сергія Паладійчука, отримані рекомендації, що мають характер пропозицій, будуть належним чином опрацьовані.
Керівник апарату обласної ради Богдан Сологуб наголосив на те, що Рівненська обласна рада заслуговує на високу оцінку Регламенту та інших нормативно-правових актів цього органу місцевого самоврядування. Якщо попередній склад та виконавчий апарат використовував обмежений набір інструментів демократичних практик, то на сьогодні він досить розлогий і буде розширюватися надалі. Як приклад, цього річ запрацює обласна програма інформатизації, де передбачене фінансування такої опції, як он-лайн трансляція засідань обласної ради. З цього приводу вже вивчають технічні можливості сайту Рівненської обласної ради.
Однак є і цілий ряд зауважень. Зокрема, сьогодні ми маємо застарілий Статут територіальної громади міста Рівного, у якому хоча й прописані механізм ініціювання та проведення громадських слухань і механізм подання місцевих ініціатив членами територіальної громади, однак зазначена для цього кількість необхідних підписів не відповідає стандартам доступності.
Осторожецька та Мирогощанська сільські ради у загальному рейтингу виглядають не надто респектабельно. Їхні результати не були високими, адже в цих селах лише почали створювати громади, які ще не вміють впливати на діяльність сільських рад.
Результати дослідження (висновки громадської експертизи з рекомендаціями щодо підвищення прозорості, відкритості та підзвітності) були направлені для ознайомлення для керівництва рад. Усі вони висловили свою готовність до співпраці та вироблення спільних стратегій підвищення рівня прозорості та підзвітності органів місцевого самоврядування Рівненської області.