Останніми днями багато експертів, і експертів серйозних, прогнозують вже на початку травня дефіцити пального на АЗС і суттєве зростання цін. Причин тому багато, але сама перспектива не може покращувати настрій автовласників. Спробуємо розібратись наскільки така перспектива є реальною. Автор поговорив на цю тему з фахівцями, які працюють на ринку нафтопродуктів, і ось яка малюється картина.
Ситуація з бензином просто чудова. Є багато пропозицій і бензину усіх марок навіть більше ніж треба. Тобто власникам бензинових авто хвилюватись не потрібно. З цінами ситуація трохи гірша, вони підросли, але це пов’язано з подорожчанням сирої нафти на світових ринках.
За автогазом ситуація складніша. Через брак ємкостей для його зберігання можуть бути «сюрпризи», хоча в принципі, поки що дефіциту автогазу на АЗС не має. Ціни можуть змінитись в будь-який бік, хоча особливих коливань найближчим часом скоріше за все не буде.
З соляркою ситуація не дуже хороша. Вона днями подорожчала на оптовому ринку відразу на 2 гривні за літр. А головне, пропозицій на ринку дизпалива стало суттєво менше. Це при тому, що починається посівна кампанія, і аграріям потрібно багато дизельного пального. Хоча і тут ситуація не безнадійна. Більша частина великих агрохолдингів традиційно купує солярку взимку, бо на весні вона теж традиційно стає дорожчою, а потреби невеликих фермерських господарств в дизельному паливі досить скромні і на баланс ринку суттєво не впливають. Отже, попри застереження експертів, вітчизняний ринок пального має всі шанси пережити весну 2021 року без серйозних катаклізмів. Хоча, величезна залежність української економіки від імпортного пального є серйозним мінусом для нас, тому що нафтопереробна галузь в усіх країнах є великим платником податків та значним роботодавцем. Що заважає розвивати вітчизняну переробку нафти і випуск дешевого українського пального – незрозуміло.
Володимир Конєв